Herkkujuustola

Juustolaukku olalla New Yorkiin – Peterin matka Amerikan markkinoille

Kesäkuu 2025 jää Herkkujuustolan historiaan. Silloin Peter Dörig, juustomestarimme ja toimitusjohtaja, nousi lavalle New Yorkissa ja esitteli suomalaisia artesaanijuustojamme amerikkalaiselle yleisölle – onnistuneesti. Herkkujuustola on nyt ensimmäinen suomalainen artesaanijuustola, joka aloittaa viennin Yhdysvaltoihin. Tämä ei tapahtunut sattumalta. Huomasimme, etteivät Suomen markkinat yksinään pysty nousemaan myyntitavoitteeseen, joka uuden juustolan rakentamisen myötä ja talouden heilahtelujen takia tuntui olevan liian kaukana, katse kääntyi Atlantin taakse. Takana on yli vuoden mittainen, määrätietoinen työ. Tavoitteet olivat selvät: löytää Herkkujuustolalle uudet, kasvavat markkinat. 
 
Herkkujuustola on ollut osa suomalaista ruokakulttuuria jo yli 20 vuoden ajan. Valmistamme 12 erilaista juustolaatua, joista uusin tulokas on kaunis, tuhkalla marmoroitu Marmori. Yrityksemme työllistää 14 alan osaajaa ja toimii Häijäässä, Sastamalassa – mutta tuotteemme ansaitsevat tulla tunnetuksi myös maailmalla.
Kotimarkkinoiden supistuessa Peter alkoi etsiä aktiivisesti uusia mahdollisuuksia. Vuonna 2024 hän sai kutsun Ruotsiin elintarvikealan tapaamiseen, joka osoittautui käänteentekeväksi. Siellä syntyi yhteys amerikkalaisten jakelijoiden kanssa, ja samalla vahvistui tunne: meidän juustoillamme voi olla paikkansa maailmalla. Varsinkin kun mukaan liitetään tarina.
 
Peterin tapa kertoa Herkkujuustolan tarinaa sai amerikkalaisyleisön kiinnostumaan. Hän esitteli juustot osana maailman onnellisimman maan kulttuuria – ja lupasi viipaleen suomalaista onnea jokaisen juuston mukana. Vahva henkilökohtainen läsnäolo ja aitous olivat ratkaisevia. Herkkujuustola ei ole anonyymi tehdas, vaan perheyritys, jossa jokainen juusto on valmistettu käsin ja sydämellä.
 
New Yorkin vierailulla Peter ei jäänyt konferenssisaleihin. Juustot repussa hän jalkautui juustokauppoihin, esitteli tuotteet itse ja maistatti niitä kauppiaille ja asiakkaille. Vastaanotto oli innostunut – erityisesti Marmori nousi suosikiksi. Eräs juusto-ostaja nimesi sen suoraan tulevaksi bestselleriksi. Samalla Herkkujuustola sai koko sivun esittelyn amerikkalaisessa Maker to Monger -lehdessä. Pienelle pirkanmaalaiselle yritykselle näkyvyys maailman suurimmilla markkinoilla on valtava askel.
 
Viennin avaaminen Yhdysvaltoihin on vaatinut valtavan määrän työtä: byrokratiaa, vientilupia, tulliselvityksiä ja logistiikkaa. Mutta nyt kaikki on valmista. Ensimmäiset juustolavat – jokainen noin 300 kiloa – ovat valmiita lähtemään Euroopan kautta Amerikkaan.
 
Herkkujuustolan Amerikan-vienti on enemmän kuin liiketoimintaa – se on osoitus siitä, mitä suomalainen osaaminen, yrittäjyys ja rohkeus voivat saada aikaan. Tarvitsee vain uskoa omaan tuotteeseen, kertoa siitä aidosti – ja uskaltaa astua ulos kotipihalta.
 
Me Herkkujuustolassa uskomme, että maku on universaali kieli. Ja nyt se kieli kuuluu myös Amerikassa.
Peter Dörig New Yorkissa